Prijava korisnika




Društva partneri


Tvrtke partneri

INAmaziva150v

turbomehanika

OSHA Healthy Workplaces

osha-ms
1pix tr
OSHA Stress Management
Pogled u ježa od četiri tisuće konjskih snaga PDF Ispis E-mail
Autor Krešimir Brandt   
Nedjelja, 04 Lipanj 2017 12:45


NCP remontno brodogradilište Šibenik vodeće je hrvatsko brodogradilište za remont i održavanje jahti te brodova veličine do 75 metara i gradnju brodova veličine do 60 metara. Bio je to dovoljan razlog da hrvatski održavatelji i njihovi inozemni gosti dio trećega dana Savjetovanja HDO-a provedu u radnom posjetu tom zanimljivom gospodarskom objektu.

Šibenik ima vrlo specifičnu, sigurnu luku u zaljevu koji je spojen s otvorenim morem kanalom koji se brani iz srednjovjekovne kule sveti Nikola. Bio je to razlog zašto je još davne 1905. Austrogugarska Monarhija, pored Pule i Boke kotorske, najveći dio svoje flote smjestila u Šibenik. Tako je nastalo i prvo remontno brodogradilište koje će se tijekom narednoga stoljeća mijenjati, širiti i mijenjati vlasnike.

Tijekom bivše države brodogradilištem je upravljala JNA, a 4. svibnja 1991. godine u velikoj bitci za Šibenik hrvatski su dragovoljci oslobodili brodogradilište i zarobili nekoliko brodova jugoslavenske vojske. Godine 2004. brodogradilište je privatizirala tvrtka Nautički centar Prgin s vizijom razvoja jedinstvenog modernog nautičkog centra na istočnoj obali Jadrana. Trenutno se pregovara sa strateškim invstitorom, kako bi širokim spektrom usluga tvrtka mogla pratiti sve zahtjeve suvremenog tržišta.

Pored jahti i brodova svih vrsta, danas NPC remontno brodogradilište servisera brodove Hrvatske ratne mornarice i Obalne straže, dok je najveći klijent norveški Moen Marin za koji je dosad isporučen 61 aluminijski radni katamaran.

– Radi se o gradnji auminijskih katamarana za norveško tržište – objašnjava nam magistar brodogradnje Stipe Plenča. – Do sada ih je izgrađeno šezdesetak. Brodovi su izuzetno čvrsti, podnose teško more, odličnih su plovnih svojstava i u Norveškoj ih koriste kao radne brodove u marikulturi i drugim gospodarskim aktivnostima na moru. Sa sedam novih katamarana brodogradilišni kapaciteti popunjeni su nam godinu dana unaprijed.

Na vezu u brodogradilišu zatekao se i brod Hrvatske ratne mornarice, raketna topovnjača Vukovar. RTOP Vukovar ima deplasman od 300 tona, dužine je 45 metara, širine 8,8 metara, a gaz mu je 3 metra. Brod je naoružan pramčanim topom, s dva protuzrakoplovna topa te dalekometnim protubrodskim raketama. Može nositi i dubinske protupodmorničke bombe.
U remontnom dijelu brodogradilišta održavaju se i motori ratnih brodova.

– Pred ratne brodove postavljaju se granični zahtjevi – objašnjava nam diplomirani inženjer strojarstva Ivan Jazvić, voditelj ispitne stanice. – Zbog izbjegavanja projektila u ratnim uvjetima brodovi moraju imati ubrzanja poput brzih automobila, tijekom operacija kreću se brzinama od 35, 40 pa i 50 čvorova, pri punoj se brzini moraju zaustaviti znatno brže nego to omogućava otpor vode i okretanje propelera unatrag… Ratni brod ne smije stati, pa pouzdanost motora mora biti najviša moguća. Zato i motori imaju poseban dizajn, performanse i tehnička rješenja nepoznata u civilnome svijetu.

Upravo su na remontu bili njemački vojni brodski motor MTU i ruski zvjezdasti motor, popularno nazvan jež. MTU motor je veličine Golfa III, u šesnaest cilindara koji rade neovisno jedan o drugome (otkaz jednoga dijela motora ne utječe na druge) razvija do 4000 konjskih snaga, a pri punome opterećenju troši i do 900 litara nafte na sat.

U artiljerijskoj radionici strojarski tehničari "glancaju" nekoliko mornaričkih topova. Fotoaparate smo morali pospremiti u torbice i džepove. Svijet artiljerije zasebna je tehnička disciplina jer oružje mora izdržati velike pritiske, visoke temperature, a u bilo kojim uvjetima moraju djelovati jednako precizno i pouzdano.

Završavamo obilazak brodogradilišta razgledom dokova i hangara u kojima se servisiraju i obnavljaju jahte milijunske vrijednosti. Obližnja marina poznata je po tome što prima i male obiteljske jahte, jedrilice, katamarane i trimarane, kao i megajahte veličine do 100 metara, pa posla u remontnom brodogradilištu ne nedostaje.

 
Fotografije s 23. međunarodnog savjetovanja "Održavanje 2017" u Vodicama možete pronaći na sljedećem linku.