Prijava korisnika




Društva partneri


Tvrtke partneri

INAmaziva150v

turbomehanika

OSHA Healthy Workplaces

osha-ms
1pix tr
OSHA Stress Management

ESUO 2018 – Izobrazba za Europskog stručnjaka upravljanja održavanjem

01-2017.jpg 02-2017.jpg 03-2017.jpg 04-2017.jpg 05-2017.jpg 06-2017.jpg 07-2017.jpg 08-2017.jpg 09-2017.jpg
Kako Lean menadžment povezuje vaš radni stol, kuhinju i industriju? PDF Ispis E-mail
Autor Krešimir Brandt   
Petak, 10 Veljača 2017 11:40


I drugi tjedan edukacije za certifikaciju Europskog stručnjaka upravljanja održavanjem donio je niz zanimljivih predavanja i interaktivnih radionica, sve usko vezane za održavanje tehničkih sustava i za gospodarenje fizičkom imovinom tijekom njenoga životnog vijeka.
Koje su vrste kvarova, kakve učinke mogu imati na tehničke sustave, pogone, okoliš, na čovjeka? Ne postoje nepoznati kvarovi. Postoje tek kvarovi koji nismo predvidjeli, spriječili i koji onda mogu imati blaže ili pak ozbiljne, čak i katastrofalne posljedice. Na više je to primjera kroz teoriju i svoja bogata praktična iskustva iznosio prof. dr. Igor Kuzle. Činjenica je da je za najveći broj kvarova odgovoran čovjek – ljudski faktor. Tako je bilo u slučaju NE Otok tri milje, NE Černobil, tako je u slučaju katastrofa većine zrakoplova, tako je i u našoj svakodnevnoj praksi. Odgovornost je proizvođača i održavatelja da spriječe kvarove, posebno katastrofalne i one koji zaustavljaju proizvodnju, a za to postoje brojna tehnološka rješenja, akumulirana iskustva, norme, zakonske odredbe. Odgovornost je to i konstruktora koji mogu kreirati znatne probleme, ali i olakšati život održavateljima, kao oni koji su prozore i vrata na podmornicama, zrakoplovima i brodovima konstruirali u okruglom ili ovalnom obliku. Praksa je pokazala da se za svaki dolar potrošen u preventivu uštedi 10.000 dolara u odnosu na slučaj kada se rješavaju posljedice zastoja tj. kvara. (The Manpower & Personnel Integration). Znamo da jednodnevni zastoj u nekoj rafineriji ili NE košta milijune (dolara). Katastrofe je bolje i ne spominjati. Toga treba biti svjestan svaki inženjer. Ali i visoki menadžment.

U kategoriju suvremenih poslovnih tehnologija spada i Lean menadžment. Radi se o proizvodnoj filozofiji koja, kada se kvalitetno implementira, skraćuje vrijeme od narudžbe kupca do isporuke gotovog proizvoda, eliminirajući sve izvore rasipanja (gubitaka) u proizvodnom procesu. Ona reducira prekomjernu proizvodnju, čekanje/zastoje, transport, škart, nepotrebno kretanje, prekomjernu proizvodnju i obradu te zalihe. Principe su postavili Japanci (Toyota), a objeručke je prigrlili Amerikanci (Ford) kada su spoznali da je zahvaljujući Leanu Toyota dva koraka ispred konkurencije.

Kako funkcionira Lean? Profesor Nedeljko Štefanić pokazao je dio videa o provođenju principa Leana u običnome autoservisu. Bit Lean managementa je u podešavanju i racionalizaciji. Neminovno prepoznajemo iskustva iz vlastita života. Ne radimo li lakše ako svoj radni stol pripremimo za posao koji nas očekuje i ako uklonimo sve što je suvišno i što nam odvlači pažnju? Ne ponavljaju li stalno chefovi u TV emisijama da je kvalitetna priprema programa i sredstava (hrane, pomagala) pola puta do uspjeha? Naravno, organizirati "proizvodna sredstva" i "procese" na vašemu radnom stolu banalno je i neizmjerno jednostavnije nego u, primjerice, procesnoj industriji. Ali dobit je znatna. I za vašu osobnu produktivnost i za industrijsku. Pretpostavite da zahvaljujući Leanu povećate produktivnost zaposlenika i skratite radne procese za skromnih pet minuta po satu, a imate stotinu zaposlenika. Znate li koliko ćete godišnje uštedjeti radnog vremena? Izračunali smo: 15.400 sati! Pomnoženo s, recimo, bruto 100 kuna. Pridodajte tome jeftiniji transport, manje zalihe, manje škarta…

I opet se pokazalo da su interaktivne radionice, uz udžbenike i predavanja, esencija edukacije. Ono što je puka teorija, u radionicama postaje životan, konkretan proces koji materijalizira slovo na papiru, slično kao kada se tijekom eksperimenata u školi učenik uvjeri da pero pada jednako brzo kao olovna kugla ili kada pogledom na vagu, na kojoj je izgorio papir, shvati koliko je težak "zrak"; vodena para i plinovi.

Tako je prof. Štefanić u sklopu predavanja o pokazateljima uspješnosti održao radionicu tijekom koje su polaznici simulirali održavanje zrakoplova u Cessni i pokazani su primjeri (lean) kako postići više uz manji trošak i resurse. Doc. dr. Siniša Šadek predavanja o raspoloživosti i pouzdanosti ilustrirao je životnim primjerima iz prakse nuklearne elektrane.

 

12 mala  13 mala  14 mala  15 mala  16 mala